Boj o bankovní poplatky začíná

Výrok německého nejvyššího soudu z roku 2011 pořádně „zavařil“ českým bankám: desetitisíce Čechů se nyní hromadně domáhají navrácení poplatků za vedení úvěrů. Zvoní bankovním poplatkům hrana?

 

Německý nejvyšší soud označil poplatek za ”vedení úvěrového účtu” za protiprávní. Jde o poplatek, který banka využívá pro své jednodušší zúčtování a klient ho vlastně k ničemu nepotřebuje. Právník Petr Němec se rozhodl po své bance v České republice žádat navrácení tohoto poplatku a na první pokus neuspěl. Poté, co se rozhodl se o poplatky soudit, mu banka poplatky vrátila.

Tímto se strhla lavina hromadných žádostí klientů bank, kteří se rozhodli o své zaplacené poplatky bojovat. Tyto nespokojené klienty sdružuje několik internetových portálů, kterým zajišťují právní servis renomované právní kanceláře. Ty připravují vůči bankám společné kroky, jejichž cílem je navrácení příslušných bankovních poplatků klientům, které bezplatně zastupují.

Podle informací z médií se tito klienti čítají v řádu desítek tisíc a celkem po finančních ústavech chtějí víc než půl miliardy korun. 

Poplatek rozpuštěný v úrokové sazbě je prý v pořádku

Jak známo, poplatky za vedení úvěrového účtu jsou běžnou záležitostí. Kromě úrokové sazby si klienti často porovnávají vedlejší poplatky, jako je poplatek za vyřízení či právě za vedení úvěru. Některé banky tyto poplatky nemají, protože si své vedlejší náklady “rozpouští” do úrokových sazeb. Takto je to dle kritiků bankovních poplatků v pořádku, a to zejména proto, že pro klienty je takový postup přehlednější: srovnávat pouze úrokové sazby je snazší, než porovnávat úrokové sazby a ještě k tomu další poplatky.

Poplatkový paradox: klienti preferují poplatky účtované zvlášť

Existují však banky, které klientům nabízí možnost si vybrat: buď klient platí úrokovou sazbu a vedle ní poplatky, anebo platí jen úrokovou sazbu, která je navýšena o vedlejší náklady. V rozhovoru pro Český rozhlas uvedla tisková mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová, že 90% klientů preferuje poplatky účtované zvlášť a jen 10% klientů přistoupí na variantu “poplatek zahrnut v úrokové sazbě”. Není to paradox?

První žaloby už padly

Žalobu kvůli zrušení poplatku za vedení a správu úvěru podal už dříve spotřebitelský časopis dTest, který tento poplatek považuje za nezákonný. Nyní následují další žaloby jednotlivců.

A banky? Ty čelí individuálním žádostem o navrácení poplatku, které prozatím odmítají s odvoláním na jejich Všeobecné obchodní podmínky.

Sdílejte článek