Hypoteční makléři
V době, kdy banky zpřísnily podmínky pro získání hypotéky, jejich popularita ještě vzrostla. Řeč je o hypotečních makléřích.
Český hypoteční trh se vlivem mnoha faktorů stal značně nečitelný. Rozdíly v úrokových sazbách napříč bankami jsou významné, stejně tak podmínky pro získání hypotéky se výrazně liší. Přitom ještě nedávno se banky předháněly, kteráže půjde s úrokovou sazbou nejníže a komu kde kdo odpustí jaký poplatek. Zkrátka hypotéky se dnes již nepodobají jako vejce vejci, některé banky dokonce naznačily, že pro ně hypoteční obchody nejsou na prvním místě zájmu.
Hypoteční makléři zvyšují svůj tržní podíl
Výsledek stávající situace je ten, že jde-li dnes žadatel o hypotéku „naslepo" do banky, je častěji než v minulých letech bankou odmítnut. Jinými slovy, bez detailní znalosti všech metodik hypotečních ústavů může běžný žadatel o hypotéku jen stěží odhadnout, ve které bance uspěje. A právě komplexní znalost hypotečních produktů a také podmínek pro jejich získání přivádí do kanceláří hypotečních makléřů stále více klientů, kteří už nechtějí v nepřehledné nabídce tápat.
Je to vlastně značně paradoxní situace: ekonomika je v krizi, realitní trh stagnuje, objem hypotečních úvěrů meziročně poklesnul o desítky procent, avšak hypoteční makléři hlásí významné nárůsty obchodů a také rostoucí podíl na trhu. Pětici nejsilnějších hypotečních makléřů v České republice dnes projde rukama každá pátá hypotéka. Před dvěma lety to přitom byla každá sedmá...
Když klienty tlačí čas, obrací se na makléře častěji
Nejistota získání hypotečního úvěru komplikuje život zejména těm klientům, kteří si musí hypotéku zajistit do určitého termínu. Mezi ně patří například ti, kteří potřebují refinancovat. Na získání refinancující hypotéky totiž mají jen pár týdnů. Mnoho času jim zabere shromažďování potřebných dokumentů, které je třeba přiložit k žádosti o hypotéku a pak nastává schvalovací proces, který může trvat třeba 14 dní. Zní-li verdikt banky po dvou týdnech schvalování zamítavě, klient už nemá žádný čas, aby si vyřídil hypotéku v jiné bance. I to je důvod, proč se lidé obrací na hypoteční makléře. Renomovaní hypoteční makléři mají v bankách úspěšnost schválení přesahující 92%. Je tomu proto, že znají velice dobře jak metodiky (tedy teorie), tak praxe a zvyky jednotlivých bank. Nedoporučí tedy klientovi takovou variantu, která nemá šanci na realizaci.
Makléřům se daří, přesto je aktuální situace příliš netěší
I když se renomovaným hypotečním makléřům daří dobře, nelze říci, že by byli s aktuální situací tak úplně spokojeni. V prvé řadě se dnes podstatně častěji setkávají s pesimisticky naladěnými klienty, kteří do kanceláří makléřů přichází s přesvědčením, že „hypotéku stejně nedostanou, protože to včera říkali v televizi." Přitom situace se má trošku jinak - hypotéku ve většině případů získají, akorát nemohou vybírat z osmi nabídek bank, ale třeba jen ze dvou.
Dalším aspektem, který makléřům dělá vrásky, jsou neustále se měnící podmínky bank, respektive změny v jejich metodikách. Dobrý hypoteční makléř musí totiž znát podmínky všech bankovních domů, což je samo o sobě velice náročné. Nastane-li pak situace, kdy se podmínky mění prakticky neustále, znamená to pro makléře nutnost věnovat podstatně více času studiu. A do třetice - nárůst zájmu o služby hypotečních makléřů způsobil jejich nedostatek. Má-li dnes někdo obavy ze ztráty zaměstnání, hypoteční makléři to určitě nejsou.
Dobrého makléře nezaplatíte. Je zdarma.
Vyjmenujeme-li všechny aktivity, které hypoteční makléř za klienta udělá, jen stěží se dá uvěřit, že dobrý hypoteční makléř pracuje pro klienty bezplatně. Je tomu ale skutečně tak. Hypoteční makléř je totiž placen bankou, pro kterou úvěr zprostředkuje, vlastně jde o určitou formu outsourcingu. U velkých renomovaných společností se klienti určitě nemusí obávat, že by makléř nepracoval nezávisle. Pro makléře je totiž dobrá reputace alfou a omegou veškerého podnikání. Jejich možnosti investovat do reklamy jsou nesrovnatelně nižší než například u bank, a tak musí spoléhat zejména na dobrou pověst a doporučení spokojených klientů.
Že renomovaní makléři dělají svou práci pečlivě a dobře svědčí nejen množství klientů, které denně projde jejich kancelářemi, ale také samotné složení klientely, které je nesmírně pestré. Patří mezi ně například absolventi škol, živnostníci, státní zaměstnanci, manažeři, celebrity, ale také zaměstnanci bank. I oni totiž ví, že kvalitní hypoteční makléř umí nesrovnatelně víc než banka.
Čtěte také: Kdo je hypoteční makléř