Úvěrové registry jsou pro banky, spořitelny a další instituce účinným nástrojem nejen proti vlastním finančním ztrátám, ale i pro osvětu vlastních klientů. Důkladné prověření žadatele si ostatně žádá Zákon o spotřebitelském úvěru – banky a další úvěrové společnosti tak v podstatě nemají jinou možnost než do registrů nahlédnout.
Je třeba si uvědomit, že cílem tzv. registrů dlužníků není vám získání půjčky ztížit (nebo dokonce znemožnit). Pozitivní záznam v registrech naopak vypovídá o vaší důvěryhodnosti a schopnosti své závazky plnit.
Trnem v oku je pro mnohé především zápis negativní, poukazující nejen na opožděnou úhradu splátek, ale také na žádosti o úvěr.
Databáze registrů shromažďuje údaje nejen o závazcích současných, ale i minulých. A to až několik let zpět. Pro většinou klientů je relevantní trojice registrů: Bankovní registr klientských informací (BRKI), nebankovní registr klientských informací (NRKI) a Zájmové sdružení právnických osob (SOLUS).
Bankovní registr klientských informací
Bankovní registr klientských informací, známý také pod názvem Czech Banking Credit Bureau, shromažďuje údaje o bankovních pohledávkách.
Přístup k záznamům má každá členská instituce (mj. většina tuzemských bank). Databáze nabízí údaje o sjednaných úvěrech, žádostech o hypotéku a také např. o kreditních kartách a kontokorentu.
Kdo se do BRKI dostane?
V bankovním registru se v zásadě ocitne každý, kdo u členské banky zažádá o jakýkoli úvěrový produkt. Jakýkoli záznam zůstává v registru 4 roky po jeho splacení, stažená žádost o úvěr celý rok.
Banky informace z registru využívají při bonitním hodnocení, žádost o výmaz z BRKI je proto prakticky neprůchodná. O výpis lze zažádat několika cestami:
- osobně v klientském centru v sídle společnosti (poplatek 200 Kč),
- poštou po vyplnění Žádosti o výpis (poplatek 200 Kč + poštovné),
- on-line po vyplnění formuláře na příslušném webu (poplatek 100 Kč).
Nebankovní registr klientských informací
Nebankovní registr klientských informací (Czech Non-banking Credit Bureau) pracuje na totožném principu jako NRKI, jeho členy jsou ale především leasingové společnosti a různé subjekty poskytující koncovým klientům spotřebitelské úvěry.
Kdo se do NRKI dostane?
Princip databáze registru NRKI je podobný jako u bankovního registru. Do registru se dostane každá žádost o spotřebitelský úvěr – pokud ovšem nedojde k jejímu posvěcení příslušnou společností, je záznam po půl roce vymazán.
Jakýkoli zápis se v registru drží čtyři roky po uhrazení příslušné pohledávky. Na rozdíl od záznamu v bankovním registru lze ale v určitých případech požádat o vymazání, a to formou žádosti o odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů. Tato operace je vždy posuzována individuálně.
Pokud by ale úvěr ještě splacený nebyl, pak nemůže dojít k výmazu za žádných okolností.
Výpis z nebankovního registru klientských informací lze získat následujícími cestami:
- osobně v klientském centru v sídle společnosti (poplatek 200 Kč),
- poštou po vyplnění Žádosti o výpis (poplatek 200 Kč + poštovné),
- on-line po vyplnění formuláře na příslušném webu (poplatek 100 Kč).
Zájmové sdružení právnických osob
Cílem databáze SOLUS je chránit zájmy právnických osob a společností, poskytujících vedle půjček také služby s pravidelnou splatností. Mezi jeho členy najdeme pojišťovny, energetické společnosti, mobilní operátory a další subjekty.
Do registru může nahlížet a vkládat záznamy každý člen sdružení.
Kdo se do SOLUS dostane?
Na rozdíl od předchozích dvou registrů nejsou podmínky pro záznam tak přísné: Do databáze „neplatičů“ se dostanete buď ve chvíli, kdy dvakrát po sobě neuhradíte včas splátku u spotřebitelského úvěru. Druhou možností je trojnásobné opomenutí uhrazení jiné pravidelné pohledávky (např. faktury za elektřinu nebo telefonní služby).
SOLUS drží informace o dlužníkovi tři léta od splacení, výmaz neumožňuje. Zájmy poskytovatelů úvěrů a služeb jsou totiž nad zájmy jednotlivce. Dle stanoviska provozovatele je navíc přetrvávající záznam ochranou pro samotného spotřebitele před dalšími dluhy.
Výpis z registru SOLUS získáte několika způsoby:
- žádostí o elektronický „SMS výpis“ (poplatek 99 Kč, za každý další výpis pak 30 Kč),
- žádostí o písemný výpis (200 Kč).
Zjistíme vaši důvěryhodnost
Jste si opravdu jisti, že v úvěrových registrech nejste vedeni?
Náš makléř vám poradí, jak informace z úvěrových registrů získat.
Sjednejte si ZDARMA schůzku a zjistěte, zda máte nárok na hypoteční úvěr!