Co musíte splnit pro možnost odpočtu?
Hned na začátek máme dobrou zprávu – daňové zvýhodnění se týká zaměstnanců i OSVČ. Jedinou podmínkou zde je odvést měsíčně na daních více, než je výše slevy na poplatníka (ta je stanovena na 24 840 Kč pro rok 2017). V případě osob samostatně výdělečně činných pak jde o výši ročního výdělku. Ta musí zakládat povinnost odvést daň – a nezáleží na tom, zda pro tyto účely vedete kompletní evidenci, nebo uplatňujete výdaje paušálem.
Víte, že: I pokud hypotéku refinancujete nebo jste si vzali úvěr ze stavebního spoření, můžete si tyto platby odečíst z daňové povinnosti. Týkají se vás poté stejné podmínky jako u běžného hypotečního úvěru.
V zákoně o daních z příjmu pak najdete ještě dvě další kritéria. Hypotéku musíte použít na vlastní trvalé bydlení, nikoli pro koupi nemovitosti za účelem pronájmu či podnikání. Pokud pak bydlíte jen v části hypotečně zatížené nemovitosti, odpočítáte si pouze zaplacené úroky z této poměrné části.
Druhá podmínka pak vyžaduje, aby si daňový základ snižoval pouze ten poplatník či poplatníci, kteří jsou uvedeni na úvěrové smlouvě.
Jak je to s prvním rokem hypotéky?
Pokud je váš hypoteční úvěr zcela čerstvý a vy přemýšlíte, zda uplatníte zvýhodnění i v prvním roce, máme pro vás pozitivní odpověď: uplatníte. Pokud byla nemovitost celý rok využívána k bydlení (ač ne vámi), postačí vám její nabytí i ke konci zdaňovacího období. Výše odečítaných úroků za necelý rok pak bude samozřejmě nižší, než by byla za plných 12 měsíců.
Čtěte také: Zásadní rady k odpočtu úroků hypotéky z daní
Kolik vlastně ušetříte a jak o snížení zažádat?
Měsíčně je možné odečíst až 25 000 Kč. Této možnosti využijete, pokud jste hypotéku neplatili celý rok, ale pouze několik měsíců. Ročně v souhrnu odečtete maximálně 300 000 Kč. Odpočítáváte skutečně zaplacené úroky, a to ze základu daně – výsledkem může být až o 45 000 Kč (ročně) nižší daňová povinnost (při sazbě daně 15 %). A taková částka se již rozhodně vyplatí!
Ke snížení daňového základu využijete roční potvrzení o poskytnutém úvěru. To na přelomu roku obdržíte od banky, která vám hypotéku poskytla, a najdete na něm i přesnou výši zaplacených úroků. Pokud jste zaměstnanec, předáte originály dokumentů mzdové účetní a ta se již o vše postará. Jestliže podnikáte, musíte odpočet provést sami a roční potvrzení pak přiložíte k daňovému přiznání.
TIP: Pokud hypotéku splácíte prvním rokem, připravte si výpis z katastru nemovitostí a po ruce pro jistotu mějte i úvěrovou smlouvu.
Pomohl vám článek a rádi byste si přečetli další užitečné tipy? Stáhněte si (ve formuláři níže) zcela zdarma e-book, který obsahuje 10 praktických rad, jak ušetřit na hypotéce a neplaťte více, než musíte!