Jak vnímají bankovní poplatky klienti, kteří potřebují hypotéku? Preferují produkty, které poplatky rozpouští do úrokové sazby, anebo spíše vítají jejich transparentní rozepsaní?
Pavel Šmíd
majitel franšízy GEPARD Ústí nad Labem Alešova
V minulosti byly poplatky za vedení úvěrového účtu (např. 150 Kč/měsíc) naprosto běžné a klienti tyto poplatky nijak neřešili a respektovali je.
Zájemci o hypotéku se navíc vždy honili za nejnižší úrokovou sazbou, která fungovala jako jakési “zaklínadlo”. O vedlejší náklady (poplatky) se nijak nezajímali, což bylo často na škodu, neboť nízká sazba a vysoký poplatek není vždy ta nejlevnější varianta.
Poté, co se našel první odvážný klient, který se o navrácení poplatku přihlásil, přibývají další a další. To má za následek rozpouštění poplatků do úrokových sazeb, což je sice pro klienta přehlednější při srovnávání, ale není to pro něj transparentní. Navíc poplatek zaplatí tak jako tak...
Ing. Eva Fraňková
spolumajitelka franšízy GEPARD Praha 1 Národní
V poslední době je situace ohledně poplatků (především měsíčních poplatků za vedení úvěrového účtu) poměrně hodně diskutována. Klienti, kteří již mají hypoteční úvěr, se mě ptají, jestli mám zpětnou vazbu od bank, zda jim poplatky budou vráceny a dost často v to věří, určitě čtou a aktivně se účastní všech aktivit k této problematice na internetu.
Noví klienti nyní výrazně více požadují, aby hypotéka byla bez poplatku za vedení úvěrového účtu. V minulosti to většinou brali jako povinnou součást s tím, že to má každá banka. A vzhledem k tomu, že na trhu je již dost bank, které poplatek neúčtují, navíc mají celkově zajímavé podmínky, své hypotéky často řeší právě v těchto bankách.
Ing. Pavel Aron
majitel franšízy GEPARD Praha 4 Hvězdova
Těžko se ubráním svému názoru, a to je ten, že je věcí banky, jakou zvolí strategii.
Budeme-li hovořit o pocitech klientů, tak ti samozřejmě preferují co nejnižší celkové náklady. A tím se dostávám k tomu, že co je výhodné pro jednoho klienta, nemusí být výhodné pro druhého: u úvěru 5.000.000 hraje roli především úroková sazba a poplatek 150 Kč je zanedbatelný.
Vzhledem k tomu, že k dnešnímu dni už nadpoloviční počet bank jede bez poplatku, je pro mnohé klienty jednodušší porovnávat rozpuštěnou sazbu.
Domnívám se, že klient udělá dobře, když se o celkových nákladech poradí s odborníkem, který mu pomůže vybrat nejvýhodnější řešení.
Ing. Milan Dlask
majitel franšízy GEPARD Mladá Boleslav Husova
U hypotéky není povinnost uvádět RPSN tak, jak je to tomu u spotřebitelských úvěrů. Klienti však chtějí přesné srovnání hypotečních produktů včetně všech poplatků a nákladů s hypotékou spojených. Takové srovnání není pro franšízanta GEPARD FINANCE problém, ale pro klienta, který si hypotéku vyřizuje sám, to může být docela oříšek.
Na bankovní poplatky se nyní klienti ptají více než kdykoliv předtím, tuto problematiku vnímají velice citlivě a při výběru hypotéky jsou na poplatky opatrní. Toho jsou si zřejmě banky vědomy, protože stále více bank rozpouští poplatek za vedení účtu do úrokové sazby.
Co vnímám jako zásadní, je to, že výše poplatků není klientům nijak garantována. Tudíž se může stát, že v průběhu fixace banka změní sazebník a klient s tím nic nenadělá.