Poslání Asociace hypotečních makléřů
Více než polovinu všech hypoték na trhu dnes nezískávají banky přímo, ale prostřednictvím externích zprostředkovatelů. Nejvýznamnější obchodní kanál pro hypoteční banky představují právě hypoteční makléři.
Posláním asociace je standardizace služeb hypotečních makléřů, zvyšování profesionální úrovně členů, zvláštní důraz je pak kladen na etické rozměry vykonávané profese a na posilování prestiže hypotečních makléřů.
Asociace hypotečních makléřů (AHM) byla založena v roce 2006. Společnost GEPARD FINANCE patří mezi její zakládající členy.
Hypoteční makléři Asociace
Hypoteční makléř je standardní pojem na evropském i světovém hypotečním trhu a v posledních deseti letech zdomácněl i v České republice. Pokud si chce klient kvalitně vybrat z nabídek jednotlivých bank, je pro něj výhodnější navštívit hypotečního makléře, než obcházet jednotlivé banky a individuálně hledat nejoptimálnější řešení. Renomovaný hypoteční makléř mu prokazatelně ušetří čas, peníze, papírování a s největší pravděpodobností mu navrhne levnější a kvalitnější řešení, než by mu poskytly přímo banky ve svých pobočkách.
Fenomén hypotečních makléřů zažívá boom zejména v posledních letech a díky rychlému růstu hypotečního trhu se výrazně zvýšil i počet osob a subjektů, které hypotéky bankám zprostředkovávají. Kvalita služeb klientům tak může být v současnosti velmi různá. Od seriozního porovnání nabídek širokého portfolia variant řešení hypotéky doplněného řadou dalších služeb, které klientovi hypotéku zjednoduší a zpříjemní, až po „vnucování“ produktů jedné jediné banky, se kterou má daný zprostředkovatel smlouvu. Díky tomuto překotnému růstu, a s tím spojenými skutečnostmi, se makléřské společnosti, které působí na trhu nejdéle a získaly si největší renomé, rozhodly prostřednictvím profesní odborné asociace pozitivně působit na další rozvoj hypotečního trhu.
Asociace hypotečních makléřů chce výrazněji pozitivně ovlivňovat dění na českém hypotečním trhu tím, že bude u subjektů, které se chtějí označovat za hypoteční makléře, vyžadovat odbornou způsobilost, profesionální přístup k zákazníkovi a makléřský – tedy srovnávací - způsob nabídky. Tím, že členové AHM bankám dlouhodobě poskytují zpětnou vazbu z trhu, přispívají k inovacím hypotečních produktů, zjednodušují proces získání hypoték a standardizují pravidla na hypotečním trhu. Společně s bankami chce AHM aktivně řešit palčivá témata, např. jak ovlivní hypotéky zvýšení DPH, otázky přechodu na Euro nebo sjednocení „hypoteční“ legislativy EU. Současně ale chce AHM působit i preventivně - např. proti neuváženému zadlužování některých klientů - a důrazně vystupovat proti současným rizikům a nešvarům hypotečního trhu, kdy v honbě bank za získáním klienta jsou jeho zájmy často odsouvány až na poslední místo.
Společným objemem zajištěných hypoték reprezentují členové Asociace hypotečních makléřů pomyslnou čtvrtou největší hypoteční banku v ČR.
Členové Asociace hypotečních makléřů
Asociace hypotečních makléřů, sdružující renomované hypoteční makléře, byla založena v roce 2006. Aktuálně má 8 členů (1. EUROHYPOTÉKA, Bonnet.cz, FINEO Group, GEPARD FINANCE, HYPOASISTENT, M&M reality holding, OPEN FINANCE a SOPHIA FINANCE) a její řady se každý rok rozšiřují.
Členové Asociace hypotečních makléřů zprostředkují každou pátou hypotéku v ČR. "Nárůst tržního podílu i celkové produkce nás nesmírně těší, ale zároveň cítíme velkou odpovědnost. Právě proto přicházíme se značkou FÉR hypotéka, která nás zavazuje k určitým standardům, které se budeme snažit nejen dodržet, ale také neustále zvyšovat," říká Jan Kruntorád, předseda představenstva Asociace hypotečních makléřů (AHM).
Značka kvality FÉR hypotéka
Cílem celého projektu FÉR hypotéky je přimět klienty více přemýšlet o své hypotéce. "Aby se nenechali zlákat první nabídkou, kterou někde dostanou, aby se aktivně ptali na všechny poplatky a samozřejmě aby se nebáli zeptat toho, kdo hypotékám opravdu rozumí a je nezávislý," vysvětluje smysl značky Jan Kruntorád.
Jako velké nebezpečí AHM vnímá například systém zejména drobných realitních kanceláří, které za provizi posílají klienty na jednu jedinou pobočku banky. Klienti v obavách, že je v koupi nemovitosti někdo předběhne, bezhlavě spěchají do této jediné banky a neuváženě podepisují hypoteční smlouvy (často "nakoupí" i jiné finanční produkty a "výhodné balíčky").
Dalším "strašákem" jsou univerzální finanční poradci, kteří zprostředkují ročně hypotéky v řádu kusů. "Jejich kvality s oblibou přirovnávám k chirurgovi, který třikrát ročně operuje slepé střevo a mezitím se věnuje dermatologii," líčí Jan Kruntorád a táže se: "Šli byste k takovému chirurgovi s apendixem? Myslím, že nikoliv."
FÉR hypotéka staví na třech základních pilířích:
Profesionalita
Hypoteční makléři/poradci členů AHM se věnují hypotečnímu poradenství na plný úvazek. Jejich činnost není "přivýdělkem" k jejich jinému zaměstnání, není ani brigádou při studiu. Hypotéky, které průměrný hypoteční makléř/poradce ročně zpracuje, se čítají v několika desítkách.
Specializace
Hypoteční makléři/poradci členů AHM se úzce specializují jen na hypoteční produkty, zprostředkovávají je výhradně makléřským stylem (nabízí produkty naprosté většiny bank, případně úplně všech). Nejsou prodejci mnoha dalších druhů finančních produktů. Potřebuje-li klient např. pojištění, postará se o něj obvykle jiný kolega, který se specializuje na pojištění, případně zcela jiný subjekt.
Etika
Každý z členů AHM se při vstupu do Asociace zavázal dodržovat Etický kodex AHM. Ten mj. říká, že zájmy klienta jsou vždy na prvním místě a že klient musí být komplexně a pravdivě informován o všech aspektech daného hypotečního produktu (např. související poplatky).
Předseda představenstva Asociace hypotečních makléřů
Ing. Jan Kruntorád (GEPARD FINANCE a.s.)
Manažerka Asociace hypotečních makléřů
Ing. Petra Horáková Krištofová