Členové Asociace hypotečních makléřů (AHM) za letošní rok očekávají společný objem hypoték ve výši 37 mld. Kč, což by za předpokladu platnosti všech výše uvedených odhadů znamenalo, že každá čtvrtá hypotéka na letošním českém trhu bude „FÉR hypotéka“.
Členové AHM zvyšují svůj podíl na trhu
Ještě loni zprostředkovávali členové AHM každou pátou hypotéku, letos je to už skoro každá čtvrtá. Vzhledem k tomu, že letos do AHM žádný nový člen nepřistoupil, znamená to, že se členům daří lépe než loni.
„Všichni členové AHM vykazují rostoucí objemy,“ říká Petra Horáková Krištofová, manažerka AHM, a dodává: „Fakt, že zvyšujeme tržní podíl, je pozitivní nejen z pohledu obchodního, ale také z pohledu určité odpovědnosti, kterou jako významné profesní sdružení máme: čím více klientů získá hypotéku za férových podmínek, tím více se nám kultivuje prostředí, ve kterém pracujeme. A to je nesmírně důležité.“
FÉR hypotéka láká klienty i zprostředkovatele
Od spuštění projektu FÉR hypotéka uplynuly teprve tři měsíce a už nyní je zřejmé, že klienti tuto snahu o zlepšení poměrů na hypotečním trhu přijali více než dobře. V emailové schránce AHM se objevilo mnoho pochvalných zpráv se žádostí o pomoc při vyřízení hypotéky. „Dnes můžeme říci, že poměr klientů, kteří osloví AHM a pak skutečně podepíší žádost o hypotéku a úvěr vyčerpají, je k celkovému počtu klientů několikanásobně vyšší než u běžných klientů, kteří oslovují jednotlivé makléře. Tedy odborně řečeno: konverze je u FÉR hypotéky výrazně vyšší,“ říká Petra Horáková Krištofová. Proč tomu tak je? Je prokázáno, že klienti mají obecně vyšší důvěru k autoritám, a právě FÉR hypotéka je vnímána jako počin určité „hypoteční autority“. Co si z toho tedy vzít? „Být hypotečním poradcem, určitě při prvním kontaktu s klientem zmíním, co FÉR hypotéka je a proč tyto hodnoty uznáváme. Klient, který je často v kontaktu ještě s dalším ‚finančním poradcem‘, tak bude mít o důvod víc, proč zvolit makléře AHM.“
FÉR hypotéku zaznamenali kromě klientů i ostatní hypoteční zprostředkovatelé a banky. Zdá se, že by se AHM mohla v příštím roce rozšířit o další perspektivní členy, kteří uznávají podobné hodnoty a chtěli by se k nim prostřednictvím našeho projektu přihlásit.
Běh na dlouhou trať
Ačkoliv zájem o služby hypotečních makléřů sdružených v AHM roste, boj s nekalou konkurencí vyhrán zdaleka není. Dnes a denně se členové AHM setkávají s praktikami, které škodí nejen trhu, ale hlavně poškozují jednotlivé klienty. Takovým evergreenem je například zatajování poplatků, kdy férový hypoteční makléř vyjde v porovnání s „poradcem-lhářem“ hůř a o klienta přichází. Ten se o všech
skutečnostech dozví až na poslední chvíli, když už nemůže od podpisu smlouvy ustoupit. Ostatně o poplatcích mnohé napověděl červnový mystery shopping AHM. „Boj za slušnost bude ještě hodně dlouhý.
V říjnu jsem si malým mystery shoppingem vyzkoušela, že MLM společnosti stále nabírají studenty, kadeřnice a pedikérky do svých řad, což znamená, že česká veřejnost bude ještě nějakou dobu konfrontována s amatérizmem mnoha poradců, který plyne - slušně řečeno - z hladovosti a neodpovědného chování vedení těchto společností. Chceme-li náš obor změnit k lepšímu, nesmíme se nechat otrávit a musíme šlápnout do pedálů. To úsilí za férovější trh stojí za to,“ uzavírá Petra Horáková Krištofová.