Ing. Petra Horáková Krištofová, manažerka Asociace hypotečních makléřů
Projít si tolika bankami musela být zajímavá zkušenost. Jaký poznatek je podle vás nejcennější?
Jsem moc ráda za to, že se potvrdilo, že vybírat hypotéku na vlastní pěst je nesmysl a že služby kvalitního hypotečního makléře jsou nedocenitelné, ať už hovoříme o čase, anebo o financích. Já jsem samozřejmě o přínosu hypotečních makléřů nikdy nepochybovala, ale osobní zkušenost z dvoutýdenního běhání po bankách, kde jsem byla občas svědkem bizarních situací, mě výrazně obohatila a v mnohém utvrdila.
Jaké bizarní situace se dají v bance zažít?
Tak třeba nabídka hypotéky psaná rukou na rub bankovního formuláře pro převod peněz je něco, s čím jsem opravdu nepočítala. Nebo se mě bankovní pracovník ptal, kolik mi nabídli v bance naproti. Když jsem mu konkurenční nabídku řekla, poradil mi, abych se tam vrátila a stlačila sazbu ještě o 0,2% níž. Jenomže to jsou právě úsměvná pochybení jednotlivců, které se prostě dějí a dít se budou.
Horší je to s nešvary systémovými, které se těžko dají nějak omluvit. Mám na mysli to, že když jsem doma před sebe předložila všechny sesbírané nabídky, zjistila jsem, že je není možné objektivně porovnat, protože naprostá většina bank do písemné nabídky neuvádí související poplatky.
Máte na mysli, že je tají?
Bankovní pracovníci je netají, ale nemají tendenci je aktivně prezentovat. V bankách jsem se musela sama ptát, co stojí čerpání, co stojí zpracování hypotéky, co stojí vedení účtu a tak dále. Oni vám odpoví, ale do písemné nabídky tuto informaci prostě nezahrnou. Takže doma sedíte nad papírem, kde máte od bankéře zakroužkovanou úrokovou sazbu. V době, kdy se vedou mediální i právní války o poplatky, mi to připadá jako velmi podivné. Na druhou stranu si říkám, že o to lépe pro nás, co to děláme kvalitněji a férověji. I když tedy musím přiznat, že raději bych se vymezovala vůči neférovým zprostředkovatelům než vůči bankám.
Na mystery shopping u velkých MLM společností se nechystáte?
Když jsem sbírala nabídky po bankách a získávala první negativní zkušenosti, napadlo mě - čistě ze zvědavosti - zaskočit i k nějakému “finančnímu poradci”. Jenomže na to nakonec nezbyl čas a já si vzpomněla na moji první a poslední zkušenost s takovým “poradcem” a řekla si, že nemusím zkoušet všechno.
Jaká byla vaše zkušenost s finančním poradcem?
Potřebovala jsem kdysi životní pojištění a moje kamarádka mi doporučila svého syna, který si přivydělával ke studiu u jedné z těch známějších firem. Sešli jsme se v prodejně rychlého občerstvení a nad kupou hranolků mi bylo doporučeno naprosto nevýhodné investiční životní pojištění, které sice bylo kompatibilní s peněženkou daného mladého muže, ale moje potřeby neřešilo. Měl naučené fráze, vůbec neposlouchal, co mu říkám, prostě si “jel” to svoje. Strašný zážitek. Představte si, že takoví lidé prodávají i hypotéky. Příšerná představa.
Na tiskové konferenci se vás novináři ptali, jak hodláte zajistit, aby se podobné excesy neděly i u členů AHM.
Ano. A já jim odpověděla, že garantovat to na 100% neumíme, protože k selhání jedince může dojít vždycky - koneckonců to se ukázalo právě při tom mystery shoppingu v bankách. Umíme ale garantovat to, že způsob, jakým pracujeme a vedeme naše lidi, toto riziko snižuje na minimum. Na portále www.fer-hypoteka.cz jsou uvedeny tři základní pilíře, kterými se členové AHM řídí. Aplikují-li všichni členové tato pravidla do svých firem a franšíz, nemám žádné obavy. Vezměte si, že za poslední dva roky jsme neměli žádnou stížnost na práci členů AHM. Stížnosti, které jsem obdržela, se týkaly firem, které nejsou členy AHM, dále si pak klienti stěžovali na postupy bank v případě refinancování a za poslední měsíc se dva dotazy týkaly postupu developera, který nutí své klienty využít hypotéku od jedné jediné banky.
Prodejci nemovitostí jsou asi kapitolou sama pro sebe.
Bohužel ano. Když jsem před deseti lety zakládala s jedním Italem realitní kancelář, do měsíce u nás byl šéf pobočky nedaleké banky. Nabízel doporučitelskou provizi ve výši, která se blíží provizi zpracovatelské, kterou dostáváme my makléři. Doba se v tomto ohledu nijak nezměnila, zejména malé realitní kanceláře na podobné praktiky rády slyší. Skutečný realitní profesionál však zná přidanou hodnotu hypotečního makléře, a tak se dnes prakticky nesetkáme s velkou realitkou, která by klienty posílala do jedné banky.
A co developeři, kteří spolupracují s jedinou bankou a klienty nutí vzít si hypotéku jen tam a bez makléře?
Když za mnou přišla má sestřenice, která tento problém řešila, vysvětlila jsem jí, o co developerovi jde. Že zkrátka provize z hypotéky je pro něj zajímavější než potřeby a spokojenost klienta. A ať si zkusí představit, jaký postoj k jejím potřebám takový developer zaujme, až bude reklamovat první nedostatky či nedodělky v kupované nemovitosti. Sestřenice pak, podle mě správně, dala přednost jinému developerovi. A o to v naší branži jde: aby lidé za své peníze, respektive zaplacené úroky, žádali pro sebe co největší užitek. Pojďme jim to společně připomínat.
Zajímá vás spolupráce s Gepard Finance?
Více informací na webu GEPARD SPOLUPRÁCE