Rozpor mezi výší poplatku za povinné ručení a škodou, kterou jsou pojišťovny povinny uhradit, je mnohdy propastný. Jediná závažnější nehoda může cenu pojistky převýšit více než stonásobně.
Ze zprávy České asociace pojišťoven vyplývá, že rizikovou skupinou jsou zejména tahače, jejichž nehody stály pojišťovny v roce 2016 okolo 2,7 miliardy korun. A přestože průměrná cena pojistky nákladních vozidel činila loni 45 580 Kč, vykázala jen tato oblast celkově ztrátu astronomických 800 milionů korun.
Nové hodnoticí faktory na obzoru
Cena pojištění není samozřejmě fixní. Roli hraje stáří vozidla (i řidiče), nízká nehodovost a několik dalších faktorů. Častí účastníci dopravních nehod platí za povinné ručení násobně více; ani to ale pojišťovnám s prodělečností na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla příliš nepomáhá.
Objevují se proto návrhy, jak negativní bilanci alespoň trochu zmírnit. První vlaštovkou je znovuzavedení povinnosti příspěvku do garančního fondu pro majitele vozidel, kteří si povinné ručení neplatí. V úvahu také připadá zavedení nových hodnoticích kritérií, např. počtu ujetých kilometrů bez způsobení nehody.
Zvýšení povinného ručení – kdo jej pocítí nejvíce?
Majitelé vozidel z rizikových (tedy dlouhodobě výrazně ztrátových) segmentů by se do budoucna měli připravit na další zdražování povinného ručení. Týká se zejména:
- vlastníků tahačů,
- vozidel právnických osob,
- automobilů s vyšší nehodovostí.
Zaujal vás článek? Sdílejte jej a povězte o něm i svým přátelům a známým!