Účel povinného ručení asi není třeba představovat, ale přesto: Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla kryje škody na majetku i zdraví protistrany způsobené během dopravní nehody. Limit pro pojistné plnění je dán typem sjednaného pojištění; levnější balíčky zpravidla kryjí škody do výše okolo 30 milionů, výjimečně se u nich požaduje i finanční spoluúčast pojištěnce. Lidé si je přesto sjednávají – buď si nejsou vědomi rizik, která jim takový druh pojištění může přinést, nebo je zkrátka ignorují a věří, že jim se smůla na paty nenalepí.
Obyčejná nehoda = milionové škody
Jenže i zdánlivě „obyčejná“ nehoda může vyjít na desítky milionů korun; stačí, aby vás překvapila námraza. Vedle poničených automobilů je třeba uhradit i léčebné výlohy, bolestné a např. i ušlý zisk. Miliony naskakují a řidič se nestačí divit. Pokud navíc škoda přesáhne sjednaný limit, jdou veškeré výlohy (třeba i v řádu desítek milionů) na vrub majitele automobilu, který nehodu způsobil.
Máte spoluúčast? Vyhněte se cizině
Vedle nedostatečného limitu straší řidiče i spoluúčast na povinném ručení. Nutno dodat, že v nabídce pojišťovacích domů ji najdete jen výjimečně (nabízejí ji pouze dvě pojišťovny), navíc se vztahuje pouze na nehody způsobené za hranicemi České republiky.
V rámci balíčku „Sporopov“ spoluúčast nabízí Česká podnikatelská pojišťovna. Limit krytých škod je 35 milionů Kč, při nehodě za hranicemi zaplatíte z vlastní kapsy 12 000 Kč. Finanční spoluúčast (ve výši 10 000 Kč) u pojistného plnění vyžaduje v rámci produktu „Ekonom“ i pojišťovna UNIQA.
Raději si připlaťte
Nelze přitom říci, že by vám povinné ručení se spoluúčastí ušetřilo horentní sumy. Zmíněné balíčky jsou asi jen o desetinu levnější než produkty nabízející plné krytí až do výše 110 milionů korun. V absolutních číslech to znamená, že ušetříte ročně jen několik stovek. Je pak na zvážení každého motoristy, zda se podobný krok vyplatí.
Líbil se vám článek? Sdílejte jej se svými známými a přáteli a povězte nám svůj názor na spoluúčast u povinného ručení!