S hypotékou je spojen nákup nemovitosti a tady může vzniknout největší problém.
Prodávající po Vás chce obvykle složit rezervační zálohu, což může být částka v řádu statisíců.
Vy ve snaze zarezervovat si rychle vybranou nemovitost podepíšete rezervační smlouvu, složíte třeba 150.000 Kč zálohu a jdete si vyřizovat hypotéku.
Vše jste si promysleli, spočítali, zda budete mít na měsíční splátky, tak jaképak riziko?
Riziko může být větší, než si myslíte!
Celý problém je v tom, jak banky posuzují schopnost klienta splácet hypotéku neboli jak tomu banky říkají: bonita klienta.
Bonita klienta
Banka posuzuje výši Vašich příjmů i výdajů, vaši historii v úvěrových registrech.
Největší problém bývá v posuzování příjmů.
Posuzování příjmů
Je mnoho lidí, kteří dostávají jen malou část platu oficiálně, zbytek jde „bokem“ (většinou hotově).
Podnikatelé zase ve snaze platit co nejnižší daně a pojištění „optimalizují“ - výsledkem jsou oficiální nízké příjmy.
Banky samozřejmě vycházejí při posuzování jen z toho, co může klient doložit a to jsou vždy jen oficiální příjmy. Takže klient počítá třeba se svými měsíčními příjmy 40.000 Kč, doložit ale může jen 20.000 Kč.
Výsledek?
Zamítnutá hypotéka a propadlá rezervační záloha, protože bohužel chyba byla na straně klienta.
Jak tomu předejít?
Snadno.
Než něco podepíšete a složíte zálohu, konzultujte vše se zkušeným poradcem.
Pokud máte vše takto dopředu prokonzultované, můžete si i prosadit doložku do rezervační smlouvy: „V případě neschválení hypotečního úvěru se rezervační záloha vrací zpět!“
Zkušený poradce Vám navíc často najde řešení, které by Vás nenapadlo.
Pokud chcete vědět více, neváhejte nás kontaktovat!
Přeji hezký den
Váš Pavel Aron
Autor článku: Pavel Aron
majitel franšízy a hypoteční makléř GEPARD Praha 4 Na Dolinách
www.gpf.cz/pavel-aron