1/ Obraťte se co nejdříve na banku
Pokud začínáte tušit, že byste se mohli dostat se splácením do potíží, je potřeba, abyste svou banku sami co nejdříve kontaktovali. Banky deklarovaly, že za svými klienty stojí a jsou připraveny jim v případě problémů se splácením pomoci. Řada z nich pro své klienty již připravila speciální webové formuláře či telefonní linky, přes které se na ně mohou obracet:
-
Komerční banka zde
-
Česká spořitelna zde
-
Hypoteční banka zde
-
Equa bank zde
-
MONETA Money Bank zde
-
ČSOB zde
-
Raiffeisen bank zde
V ostatních případech se klienta mohou na svou banku obrátit prostřednictvím svého bankéře či zákaznické linky klientského servisu.
2/ Zamítnutá žádost o odklad splátek? Kontaktujte ombudsmana banky
Ministerstvo financí společně s ČBA radí, aby v případech, kdy banka žádosti o individuální řešení potíží se splácením nevyhoví, kontaktovali klienti ombudsmana dané banky s žádostí o prošetření, proč byla žádost zamítnuta. Institut bankovního ombudsmana řeší zpravidla komplikovanější stížnosti a reklamace, případně prověřuje požadavky klientů, kteří nejsou spokojeni s předchozím řešením požadavku na pobočce či v rámci klientského servisu.
3/ Se splácením hypotéky může mimořádně pomoci stát
Pokud nebude možné vyjednat odklad splátek s bankou, může se splácející obrátit na stát. Lidé, kteří se v důsledku druhé vlny koronavirové pandemie ocitnou ve finanční tísni, mohou stát požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci. Jde o sociální dávku v hmotné nouzi. Ministerstvo práce a sociálních věcí jako jeden z důvodů poskytnutí této dávky začlenilo nově také splátku hypotéky. Pro podání žádosti je potřeba podat příslušnou žádost. O přiznání dávky bude rozhodovat úřad práce.
4/ Poraďte se s odborníky, zkuste Poradnu při finanční tísni
Požádejte o pomocnou ruku při hledání řešení vašeho problému Poradnu při finanční tísni. Jedná se o neziskovou, nestátní a nekomerční obecně prospěšnou společnost, která poskytuje bezplatné poradenství spotřebitelům, a to zejména v situaci, kdy v důsledky změny životní situace nemohou řádně platit své dluhy. Rovněž se snaží poradit lidem, jak se lze zadlužit zodpovědně, a tím předejít problémům s řádným a včasným splácením dluhů. Poradna při finanční tísni vám dokáže pomoci:
-
objektivně posoudit vaši finanční situaci,
-
nalézt vhodné řešení vaší situace (např. formulace návrhu dohody s věřitelem na přechodném či novém splátkové kalendáři),
-
při stanovení zásad vašeho informování věřitele o situaci a o návrhu jejího řešení,
-
při přípravě na váš telefonický a písemný styk se soudy či soudními exekutory.
Potřebujete hypotéku? Obraťte se na hypotečního makléře Gepard Finance
Zvažujete koupi vlastní nemovitosti? Pokud chcete mít jistotu, že financování proběhne hladce a v pořádku, obraťte se na odborníky, kteří vám s vyřízením hypotečního úvěru pomohou. Sjednejte si schůzku s naším hypotečním makléřem a dozvíte se vše potřebné.